Región de Murcia
Fundación Séneca
FSE

Development of Mental Models of Writing in a Foreign Language Context: Dynamics of Goals and Beliefs . La Evolución de Modelos Mentales de Escritura en un Contexto de Lengua Extranjera: Dinámica de Objet

Fecha de lectura

21/01/2013

Director

Rosa María Manchón Ruiz y Julio Roca de Larios

Grupo de investigación

E020-04 Lingüística Aplicada(Interlingüística L1-L2)

Departamento

Filología Inglesa

Centro

Facultad de Letras

Organimso

Universidad de Murcia

Ciudad

Murcia

País

España

Abstract

The present study is a longitudinal investigation on EFL university learners’ mental models of writing (understood as a set of beliefs and goals) in an EAP course and their effects on performance. Data collection involved language proficiency tests, L2 compositions, interviews and self-reflective journals. A mixed method approach that involved quantitative and qualitative analyses was used. The results indicate the development of a knowledge-transforming model of writing, the reduction of  students’ multidimensional models of composition to bidimensional ones and the existence of different task conceptualizations related to a network of goals which results in distinct writing achievement. The contribution of the study lies in the understanding of individuals’ processes when writing that help to deepen researchers’ knowledge about L2 writing and to improve pedagogical practices with regard to learners’ beliefs and goals that are shown to be related to writing achievement, motivation and self-regulation for L2 composing.

El presente estudio es una investigación longitudinal sobre modelos mentales de escritura (creencias y objetivos) y sus efectos en la composición de los estudiantes universitarios de inglés como lengua extranjera en un curso de escritura académica. La recogida de datos incluyó tests de nivel de dominio de la lengua, redacciones, entrevistas y diarios de clase. Se utilizó una metodología mixta que implicaba el análisis de datos cuantitativos y cualitativos. Los resultados indican el desarrollo de un modelo de transformación del conocimiento, la reducción de modelos multidimensionales en bidimensionales y la existencia de diferentes conceptualizaciones de la tarea relacionadas con una red de objetivos que resultan en distintos grados de éxito en la escritura académica. La contribución del estudio radica a nivel empírico en el entendimiento de los procesos de escritura en L2 que ayudan a mejorar las prácticas pedagógicas en lo referente a las creencias y objetivos los cuales están relacionados con el éxito en la composición, la motivación y la autorregulación.


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